zondag 25 november 2012

Bouba (vroeger Angelo)

Hallo,
  
Van 5 mei 2012 tot 3 november 2012: Bouba.

Toen ik hem zag op het vliegveld in Zaventem, was ik direct verkocht.  Alhoewel hij vreselijk bang was, viel hij in de auto als een blok in slaap. Ik wist dat hij bang was van mannen, maar voor kleine kinderen heeft hij nog meer angst, vooral als ze luidruchtig zijn.

Thuisgekomen, wilde mijn volwassen zoon hem aaien, maar dat ging natuurlijk niet. Je zag de angst in zijn mooie bruine ogen. Nieuwsgierig, zoals het een Podenco betaamt, ging hij wel overal snollen en markeren! Ach, dat heeft hij maar een paar keer gedaan, dat markeren. Hij vond ook meteen mijn bed. De eerste dag wilde ik hem eraf zetten en hij beet...uit angst.

De eerste weken was Bouba snel moe en dan kwam hij vragen om hem op te pakken, maar zeg, hij weegt wel 15 kg!!!  Elke dag deden we een stukje erbij en nu zijn we een half jaar verder en heeft hij ongelooflijk veel energie! 

Onlangs zijn we verhuisd naar zee. Ik heb nu een tuintje, niet groot, maar groot genoeg voor al mijn hondjes om het zotteke uit te hangen. Bouba brengt elke dag zijn pluchen speeltjes naar de tuin. Hij is uitgegroeid tot een echte energieke Podenco met veel charmes en humor. Hij is echt een happy baasje. Ik denk dat hij verliefd op mij is, ha, ha, want elke morgen komt hij naar mij en kijkt mij zo lief aan, oortjes naar achter en zijn oogjes wat wazig.  Als ik op mijn bovenbeen een klopje geef, zet hij zijn twee voorpoten erop. Ik buk mij dan naar voren en hij steekt zijn kopje onder mijn oksels. Hoe lief is dat?  Ondertussen spreek ik zachtjes tegen hem over hoe lief hij is en dat hij "mijn lieve jongen is". Hm, hm, ja, hij is een echt "mamaskindje" geworden.

Zijn dag is pas geslaagd als we naar de grootste zandbak ter wereld gaan: het strand, want daar mag hij los. Samen met Bengra rent hij van de duinen naar het water en terug. Ja hoor, ik heb een Podenco-waterrat! Soms gaat hij tot aan zijn nek het water in. De meeuwen zijn ook altijd interessant om achter aan te gaan. Na een tijdje hangt zijn tong bijna in het zand en dan laat hij zich vanzelf aanlijnen.

Bouba's beste speelkameraadje is Miss Rosie, een 12-jarige, aan één oogje blinde mix Chihuahua, twee maanden geleden geadopteerd!  Soms is hij wat bruut, maar zij laat zich zeker niet doen.  

Eind november komt er nog een Podenco Canario-pup bij, ik hoop dat hij daar een goede speelkameraad in vindt!  

In ieder geval: Bouba zou ik niet meer kunnen missen, hij is in die paar maanden uitgegroeid tot een Podenco zoals die beschreven staat: vol energie (en dat voor bijna 7 jaar te zijn!), supernieuwsgierig (hij steekt overal zijn neus in),  hij steelt eten, maar hij steelt ook mijn sokken, de deurmat, afval uit de pedaalemmer, mijn breiwerk en mijn handtas als hij naar buiten wil. Mijn schoenen hebben er ook al onder geleden, net als mijn riemen enzovoort, maar hij is zooooooooo lief!!! Aanhankelijk ook, en wat een humor heeft hij, ongelooflijk hoe hij het zotteke kan uithangen!!!  Dan neem je de koppigheid er toch met plezier bij, niet?  
Zijn angst voor mannen en kinderen is niet weg, maar héél veel beter. Mijn zoon kan hem de ene dag aaien en de andere dag weer niet. Voor kleuters blijft hij argwanend, maar ja, er zijn hier ook geen kleine kinderen meer zodat hij kan ervaren dat niet alle kindjes "stout " zijn.

Ik hou van Podenco's, ze zijn een ras apart. Bouba heeft een shirt met de volgende tekst op:  "I'm not SOMETHING, I am a PODENCO!"  Een Podenco kiest jou, ze vragen om respect, geduld, liefde... . Ze hebben veel te geven en hun humor is fantastisch. Elk van hen, van Maneto tot Canario: ze zijn gracieus en grenzeloos trouw. En als je hen dit alles ook terug kan geven, heb je de beste vriend ooit!

Nog een dikke MERCI aan alle vrijwilligers, zowel hier als in Spanje, voor hun inzet.

Groetjes van
Hilde, Benga, Bouba en Rosie

PS: een filmpje (nog wel gefilmd in Antwerpen) en foto's van Bouba in Spanje
Als ik meer tijd heb, film ik hem hier aan het strand.


chloverh's Bouba album on Photobucket








Geen opmerkingen:

Een reactie posten